السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة (هذة قصة واقعية واعذرونى على التعبير فى الكلام بالعامية )
كان يوجد شاب جميل ووسيم يعشق دراستة وحياتة اليومية ولدية ام واب جميلان ولا يبخلان علية بشى
وفى يوم من الايام قابل حبيبتة والتى كانت متعلقة وملتهفة علية من اول نظرة (يعنى حب من اول نظرة)
ووقف معها وتفاهما وصارحتة بحبها لة وتفجأ الشاب بهذا الكلام فهو لا يصدق ما يسمعة من هذة الفتاة التى تشبة الملاك البرىء واعترف لها هو ايضا بحبة لها من اول ما رأها
وعاشا اجمل قصة حب على وجة الارض كانت تتلهف لرؤيتة ان غاب ودايما رسايل واتصالات بالموبايل
كان حبيبها اذا سافر لدراستة وهو كان يدرس بكلية هندسة اذا سافر كان كل يوم مكالمات بالساعات مع محبوبتة
اخير تم خطبتهم لبعض بشكل رسمى
وكانا هم الاثنان فى قمة سعادتهما
ارجو عدم الرد لحين تكلمة القصة
وعاشا سويا فى تلك الفترة حوالى سنة ونصف بعد الخطوبة ولكن هيهات بعد تلك الفترة من الحب الخالص والصافى
دبت بينهم المشاكل بسبب كلام الناس وبسبب ام محبوبتة كانت تفتعل اى مشكلة او اى غلطة للشاب وكانت تعاقب بنتها وتكلمها على خطأة
فى يوم من الايام راح ذلك الشاب لخطيبتة
وقعدوا مع بعض وكانا فى قمة سعادتهما
وهو ذاهب من عندهم قالت لة سوف توحشنى ولا تتأخر عليا المجى لرؤيتك قال لها بأذن الله يوم الخميس القادم
قالت لة يبقى اتصل عليا طمنى لدى وصولك المدينة الجامعية
قال لها بأذن الله
وتركها رجع لها الاسبوع الثانى لقاها متغيرة من ناحيتة تغييير جذرى
سألها مالك قالت مفيش مخنوقة شوية قال لها لا اكيد فى حاجة شغلاك ولازم اعرفها
المهم قالت لة مفيش قال لها اكيد حد قالك عليا حاجة
قالت لة لا مفيش حاجة صدقنى قال لها لو مفيش حاجة اية اللى يخليك تعاملينى بالطريقة دى
قالت ما فيش عادى قال لها لا
طيب انتى فى حد فى حياتك تانى ؟
قالت لا طبعا
قال لها طيب انا عايز اعرف حاجة انتى بتحبينى ؟
ردت علية قالت اة طبعا وبجنون ودموعها على خدها
المهم قال لها طيب اللى بيحب حد بيعاملة المعالملة دى
ردت علية قالت انا حرة اعاملك على مزاجى قال لها مفيش حاجة اسمها مزاجك انا خطيبك وليا حقوق عليك ولازم تحترمينى
المهم اتخنق فى هذة المقابلة وتركها وذهب
رجع لها تانى اسبوع
وراح وقعد معاها وقال لها يارب يكون اعصابك هدأت الاسبوع دة
ردت علية قالت لة هو انا كنت مجنونة
رد عليها وابتسامتة على وجهة
لا لاسمح الله
قالت لة بص انا عايز اقولك على حاجة رد قال قوللى هو فكر انها هتقولة على اللى مزعلها منة ولكن كانت الفاجعة الكبرى للشاب
قالت لة وبالحرف الواحد
انا مش عايزاك وانا كلمت اهلى وهم غاصبين عليا وخلينا اصحاب افضل
فى تلك الللحظة احس الشاب ان سكينا قد غرز فى قلبة وانعقد لسانة ولم يقدر على الرد
واخذ نفسة وتركها وذهب ركب سيارتة ولا يعرف اين يتجة
وهو ذاهب بسيارتة كاد ان يتصادم مع سيارة نقل ولكن العناية الالهية انقذتة
واخذ وهو يقود سيارتة اكثر من ساعتين وهو لا يعلم اين يتجة ولا يعلم اين هى طريق بيتة
من شدة وهول الصدمة فهو كان يعشقها بجنون وهى ايضا ولكن كان يجن ويعرف ما هى حقيقة الموضوع واية اللى خلاها تقول كدة وبالسرعة دى
المهم تدخل الاب ووالد الفتاة والموضوع خلص وقالت انا مش عايزاة ونهائيا
وقد علم الشاب من بعض اصدقاءة انها كانت تقابل شاب تانى اثناء غيابة للدراسة وتقف معة وتحاورة
وهذا الشاب حزن حزنا شديدا بسبب خيانتها لة
فهو لا يستحق ذلك منها
ولحد الان لا يصدق ماذا حصل ولا يعرف الحقيقة
ولزال حبها فى قلبة ولكنة مجروح منها جرح عميق لا يداوية الا الايام
وقد علم ايضا الشاب بخطبتها بذلك الشاب التى كانت تقابلة فى الدراسة
فهل فى نظركم
هل يستحق ذلك الشاب تلك الخيانة من الذى حبها وكان يعشقها بجنون ؟؟؟؟؟؟؟
كان يوجد شاب جميل ووسيم يعشق دراستة وحياتة اليومية ولدية ام واب جميلان ولا يبخلان علية بشى
وفى يوم من الايام قابل حبيبتة والتى كانت متعلقة وملتهفة علية من اول نظرة (يعنى حب من اول نظرة)
ووقف معها وتفاهما وصارحتة بحبها لة وتفجأ الشاب بهذا الكلام فهو لا يصدق ما يسمعة من هذة الفتاة التى تشبة الملاك البرىء واعترف لها هو ايضا بحبة لها من اول ما رأها
وعاشا اجمل قصة حب على وجة الارض كانت تتلهف لرؤيتة ان غاب ودايما رسايل واتصالات بالموبايل
كان حبيبها اذا سافر لدراستة وهو كان يدرس بكلية هندسة اذا سافر كان كل يوم مكالمات بالساعات مع محبوبتة
اخير تم خطبتهم لبعض بشكل رسمى
وكانا هم الاثنان فى قمة سعادتهما
ارجو عدم الرد لحين تكلمة القصة
وعاشا سويا فى تلك الفترة حوالى سنة ونصف بعد الخطوبة ولكن هيهات بعد تلك الفترة من الحب الخالص والصافى
دبت بينهم المشاكل بسبب كلام الناس وبسبب ام محبوبتة كانت تفتعل اى مشكلة او اى غلطة للشاب وكانت تعاقب بنتها وتكلمها على خطأة
فى يوم من الايام راح ذلك الشاب لخطيبتة
وقعدوا مع بعض وكانا فى قمة سعادتهما
وهو ذاهب من عندهم قالت لة سوف توحشنى ولا تتأخر عليا المجى لرؤيتك قال لها بأذن الله يوم الخميس القادم
قالت لة يبقى اتصل عليا طمنى لدى وصولك المدينة الجامعية
قال لها بأذن الله
وتركها رجع لها الاسبوع الثانى لقاها متغيرة من ناحيتة تغييير جذرى
سألها مالك قالت مفيش مخنوقة شوية قال لها لا اكيد فى حاجة شغلاك ولازم اعرفها
المهم قالت لة مفيش قال لها اكيد حد قالك عليا حاجة
قالت لة لا مفيش حاجة صدقنى قال لها لو مفيش حاجة اية اللى يخليك تعاملينى بالطريقة دى
قالت ما فيش عادى قال لها لا
طيب انتى فى حد فى حياتك تانى ؟
قالت لا طبعا
قال لها طيب انا عايز اعرف حاجة انتى بتحبينى ؟
ردت علية قالت اة طبعا وبجنون ودموعها على خدها
المهم قال لها طيب اللى بيحب حد بيعاملة المعالملة دى
ردت علية قالت انا حرة اعاملك على مزاجى قال لها مفيش حاجة اسمها مزاجك انا خطيبك وليا حقوق عليك ولازم تحترمينى
المهم اتخنق فى هذة المقابلة وتركها وذهب
رجع لها تانى اسبوع
وراح وقعد معاها وقال لها يارب يكون اعصابك هدأت الاسبوع دة
ردت علية قالت لة هو انا كنت مجنونة
رد عليها وابتسامتة على وجهة
لا لاسمح الله
قالت لة بص انا عايز اقولك على حاجة رد قال قوللى هو فكر انها هتقولة على اللى مزعلها منة ولكن كانت الفاجعة الكبرى للشاب
قالت لة وبالحرف الواحد
انا مش عايزاك وانا كلمت اهلى وهم غاصبين عليا وخلينا اصحاب افضل
فى تلك الللحظة احس الشاب ان سكينا قد غرز فى قلبة وانعقد لسانة ولم يقدر على الرد
واخذ نفسة وتركها وذهب ركب سيارتة ولا يعرف اين يتجة
وهو ذاهب بسيارتة كاد ان يتصادم مع سيارة نقل ولكن العناية الالهية انقذتة
واخذ وهو يقود سيارتة اكثر من ساعتين وهو لا يعلم اين يتجة ولا يعلم اين هى طريق بيتة
من شدة وهول الصدمة فهو كان يعشقها بجنون وهى ايضا ولكن كان يجن ويعرف ما هى حقيقة الموضوع واية اللى خلاها تقول كدة وبالسرعة دى
المهم تدخل الاب ووالد الفتاة والموضوع خلص وقالت انا مش عايزاة ونهائيا
وقد علم الشاب من بعض اصدقاءة انها كانت تقابل شاب تانى اثناء غيابة للدراسة وتقف معة وتحاورة
وهذا الشاب حزن حزنا شديدا بسبب خيانتها لة
فهو لا يستحق ذلك منها
ولحد الان لا يصدق ماذا حصل ولا يعرف الحقيقة
ولزال حبها فى قلبة ولكنة مجروح منها جرح عميق لا يداوية الا الايام
وقد علم ايضا الشاب بخطبتها بذلك الشاب التى كانت تقابلة فى الدراسة
فهل فى نظركم
هل يستحق ذلك الشاب تلك الخيانة من الذى حبها وكان يعشقها بجنون ؟؟؟؟؟؟؟